Inlichtingenzwendel in Amerikaanse leger

Commissie Davids
Dit bericht
doet denken aan hoe Amerikaanse autoriteiten in 2002 en 2003 inlichtingen
vervalsten die aantoonden dat Irak in bezit was van massavernietigingswapens. Dat
was niet zo, maar de Nederlandse regering werd er wel door misleid. Commissie
Davids stelde onderzoek in naar de Nederlandse steun aan de Irakoorlog en
concludeerde dat buitenlandse mogendheden via
Angelsaksische en Israëlische ambassades de regering hadden beïnvloed,
ondanks waarschuwingen van de veiligheidsdiensten in Nederland.
Geloofwaardigheid van AIVD analyses
Inlichtingenrapporten worden blijkbaar nog steeds vervalst,
mogelijk om politieke standpunten van regeringen zoals die van Nederland te
beïnvloeden. Gemanipuleerde analyses zullen niet meer door tussenkomst van ambassades de regering bereiken, maar mogelijk wel door
ze naar Nederlandse veiligheidsdiensten zelf te sturen. De Commissie van
Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) klaagt al langer dat
niet is te achterhalen of rapporten die de inlichtingendiensten AIVD en MIVD
uit het buitenland ontvangen, daar wel rechtmatig zijn vervaardigd.
Over de samenwerking van de
AIVD met buitenlandse inlichtingen- en veiligheidsdiensten is de CTIVD toch al niet
erg lovend. Persoonlijke voorkeuren van AIVD-personeel zouden bepalen met welke
buitenlandse diensten wordt samengewerkt. Wanneer ruwe gegevens van die favoriete
diensten op een zelfde, subjectieve wijze worden beoordeeld, is dat van invloed
op de geloofwaardigheid van door AIVD vervaardigde analyses.
Rol Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding
De AIVD en MIVD moeten naar eer en geweten de regering informeren
over zaken die belangrijk zijn voor het buitenlandbeleid. Dat doen zij onder
meer door berichten van buitenlandse diensten te analyseren en te verstrekken
aan zogeheten belangendragers zoals de Nationaal Coördinator
Terrorismebestrijding (NCTV). Maar zonder te vertellen waar die gegevens
vandaan komen. Een groot probleem is namelijk dat buitenlandse leveranciers van
ruwe gegevens ook hun eigen geheimhoudingsplicht en bronbescherming moeten
respecteren.
De internationale inlichtingenwereld keurt beïnvloeding
van buitenlandse regeringen door inlichtingendiensten niet af. Het wordt zelfs
aangemoedigd. Daarom is het mogelijk dat analyses worden gemanipuleerd en AIVD en
MIVD door collega-diensten misbruikt. Belangendragers lopen dan de kans dat zij
analyses ontvangen die zijn vervaardigd op basis van door buitenlandse
inlichtingendiensten gemanipuleerde berichten. Dat maakt dit
inlichtingenproduct zwak.

Politieke beïnvloeding door buitenlandse inlichtingendiensten
Toch is het noodzakelijk de beoordeling van analyses van
inlichtingendiensten te verbeteren. Een classificatiesysteem kan daarbij
helpen. Ondanks dat er sprake is van strikte bronbescherming moet het mogelijk
zijn in algemene termen aan te geven welke soort bronnen ten grondslag liggen
aan verstrekte gegevens. Dat kunnen open of gesloten bronnen zijn, menselijke of
digitale bronnen, maar ook zelfs alleen de namen van landen.
Zo’n classificatieschema dient een tweeledig doel. Allereerst
zullen afnemers van producten meer inzicht krijgen in belang en waarde van de
informatie en kunnen vervolgens sneller en adequater handelen. Ten tweede is
het belangrijk voor inlichtingen- en veiligheidsdiensten zelf om – zolang er kennelijk
analyses worden gemanipuleerd – zich zelf zoveel mogelijk te beschermen tegen beïnvloeding
door collega-inlichtingendiensten.
Versie van dit artikel ook in VK dd 21-09-2015
http://www.volkskrant.nl/opinie/inlichtingendienst-moet-weten-uit-welk-land-informatie-komt~a4146165/
CTIVD liet op 23 september weten dat de toezichthouder toegang
heeft tot ALLE ruwe gegevens die de diensten uit het buitenland
ontvangen.
Inhoudelijk oordeel over betrouwbaarheid van die buitenlandse gegevens blijft taak van AIVD en MIVD. Manipulaties door vreemde mogendheden blijven dus mogelijk.
Inhoudelijk oordeel over betrouwbaarheid van die buitenlandse gegevens blijft taak van AIVD en MIVD. Manipulaties door vreemde mogendheden blijven dus mogelijk.
Op 14 maart 2017 laat het gerechtshof in Den Haag weten dat Nederlandse inlichtingendiensten niet verplicht zijn na te gaan op welke wijze gegevens zijn verkregen die zij van de NSA en GCHQ ontvangen.
http://www.ravage-webzine.nl/2017/03/14/hof-modus-operandi-aivdmivd-blijft-geheim/
http://www.ravage-webzine.nl/2017/03/14/hof-modus-operandi-aivdmivd-blijft-geheim/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten