Werkt spreekverbod imams tegen radicalisering?
Zeven imams kregen eenverbod van de Eindhovense burgemeester Rob van Gijzel om te spreken op een
conferentie in een moskee, meldde de Volkskrant op woensdag 23 december 2015. Dat
besluit werd genomen na Kamervragen aan VVD-minister Van der Steur, de allerhoogste
baas van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) om
radicalisering binnen de gemeente tegen te gaan. Je moet je afvragen of dat een positief resultaat heeft of dat een spreekverbod juist contraproductief werkt.
Van Gijzel had komst predikers naar Al Fourqaan-moskee Eindhoven niet mogen verbieden - 30 januari 2017
Op zijn website is
te lezen dat de NCTV binnen de rijksoverheid als enige verantwoordelijk is voor
terrorismebestrijding, cyber security, nationale veiligheid en
crisisbeheersing. Een soortgelijke formulering was ooit te lezen op de websites
van AIVD en MIVD. Die lijken nu als toeschouwers op de tribune zitten. De AIVD
mag nog zijn jaarlijkse prioriteiten bij elkaar harken. Voor 2016 zijn dat
cyberdreiging, ontwikkelingen aan de randen van Europa en spanningen tussen
bevolkingsgroepen in Nederland. Een rol bij terrorismebestrijding kent minder prioriteit, hoewel de praktijk anders uitwijst.
Onvoorspelbaar maar voorstelbaar.
Bij de AIVD groeide
in 2002 het besef dat de dienst tekort zou schieten zolang hij alleen zou
blijven informeren over concrete en/of voorspelbare dreigingen. Toenmalig hoofd
AIVD, Van Hulst: “We werken hard om aanslagen te voorkomen, in de wetenschap
dat het toch een keer gaat gebeuren”. Dus moest er eerder worden gewaarschuwd
aan de hand van analyses over voorstelbare dreigingen. Die rol werd snel
opgepakt door de NCTV, maar dreigt nu zijn onafhankelijke hand te overspelen.
Het is volstrekt
logisch dat terreurdreiging onder druk van VVD-ministers op niveau ‘substantieel’
wordt gehouden vanwege stembusvoorspellingen. Je kunt dat de eerste jaren niet
naar beneden bijstellen zonder dat dit gevolgen heeft voor de verdeling van
Kamerzetels.
De vraag is; hoe serieus is dan nog dat dreigingsbeeld? Het kabinet heeft kennelijk electorale belangen de angst onder de bevolking hoog te houden.
De vraag is; hoe serieus is dan nog dat dreigingsbeeld? Het kabinet heeft kennelijk electorale belangen de angst onder de bevolking hoog te houden.
De NCTV vindt het zelf
ook steeds lastiger een duidelijk beeld te schetsen. Coördinator Schoof motiveert
steeds warriger waarom er een substantiële dreiging is en beweert zelfs elke
dag de dreigingen opnieuw vast te stellen. Als dat zo is dan zou elke dag een
wisselend niveau moeten gelden en niet al enige jaren hetzelfde. De coördinator
vindt als spreekpop van het kabinet eerst de uitreizigers bedreigend en dan
weer de terugkeerders. Soms krijgen de ‘lone wolves’ de eer om de
gevaarlijksten te zijn, dan weer jihadisten die meereizen met asielzoekers.
Om het dreigingsniveau
hoog te houden wordt ‘dankbaar’ gebruik gemaakt van aanslagen in andere
Europese landen, of van een enkele geconstateerde vervlechting met ‘de’
criminaliteit. Zelfs het vertrek van één enkele militair naar Syrië óf Irak is voldoende
reden verontwaardiging op te wekken bij de bevolking. En aanslagen in Nederland?
Spreekverbod imam kan radicalisering aanwakkeren
Door een
spreekverbod voor imams wordt geprobeerd radicalisering tegen te gaan. Het is
echt nog te vroeg te kunnen beoordelen of dat is gelukt. Want volgens de NCTV
kan radicalisering ook worden aangewakkerd door ‘verlangen naar politieke
rechtvaardigheid of wraak voor gevoeld onrecht’. Gevoelens van onrecht zijn onweerlegbaar want het Eindhovense moskeebestuur stapte naar de rechter.
De Coördinator wekt
de indruk dat dreigingen bewust substantieel worden gehouden.
Adviezen aan
gemeenten om radicalisering door het opleggen van spreekverboden tegen te gaan
worden door betrokken VVD-bewindslieden geïnitieerd.
De NCTV moet niet
langer beweren als enige instantie politiek verantwoordelijk te zijn voor
terrorismebestrijding.
Het is de hoogste
tijd dat inlichtingendiensten als AIVD en MIVD hun goede naam en faam op dit
terrein heroveren en ten aanzien van staatsveiligheid en democratische
rechtsorde een zelfstandiger rol opeisen. Bovendien moeten zij zich op het
gebied van cyberspionage en –security meer als onafhankelijke kenners
profileren en vervolgens gevreesde bestrijders van economische spionage worden.
Een bewerkte versie verscheen
op dinsdag 29 december 2015
in de Volkskrant Opinie & Debat
http://www.volkskrant.nl/opinie/stembusvoorspellingen-houden-terreurdreiging-substantieel~a4215274/
http://www.volkskrant.nl/opinie/stembusvoorspellingen-houden-terreurdreiging-substantieel~a4215274/
Van Gijzel had komst predikers naar Al Fourqaan-moskee Eindhoven niet mogen verbieden - Geplaatst op 30 januari 2017
Toenmalig burgemeester Rob van Gijzel van Eindhoven had stichting Waqf in december 2015 niet mogen verbieden 7 omstreden gastsprekers uit te nodigen voor een islamitische conferentie in de Al Fourqaan-moskee in zijn stad.
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/van-gijzel-had-komst-predikers-naar-al-fourqaan-moskee-eindhoven-niet-mogen-verbieden-1.6866953#.WI9EKYB8C7M.twitter
Geen opmerkingen:
Een reactie posten